Saturday, January 9, 2010

Aku, Abah dan Coffee Bean


espresso Abah dan latte aku.

Aku tak pasti hari apa tapi masa tu rumah aku takde bekalan Internet selama 3 minggu lebih.
Memang tak online la, ikan-ikan aku yang da baligh pun tak sempat nak tengok selamat ada Wani bleh suruh dia tolong jualkan.
Memandangkan Abah dan aku ni pengguna Internet tegar, maka tiadanya bekalan Internet selama 3 minggu menjadikan hidup kami tak keruan dan tak tentu arah.
Aku cam biasa la sangap DotA.
Abah pulak degan shopping online dia lah, bayar bil itu ini stream video politik tak habis-habis.
Telefon TM dah banyak kali sampai bergaduh-gaduh, kalau boleh bertumbuk dah bertumbuk da agaknya dalam telefon.

So pada suatu hari Abah dan aku bercuti la ke MidValley, Abah cakap dia takleh tahan.
Nak gak pakai Internet.
Pusing kiri-kanan nampak Coffee Bean.
Cantik, pekena kopi sambil online memang best.
Masa tu dah pukul 10 malam rasanya.

Kat kaunter, abang tu tanya nak kopi apa.
Aku cam biasa la mesti latte panas.
Abah tengok menu.
"Apa yang sedap?" Abah tanya.
Sebagai pekerja Coffee Bean yang cemerlang mesti la dia bagi jawapan standard "Semua sedap!"
Tapi Abah nak coffee keras katanya, bagi terbeliak biji mata.
Pilihan yang paling tepat ialah espresso.
Aku cakap kat Abah "Sure ke?"
Abah mengangguk tanda setuju.

Lepak kejap Abah pun teguk la espresso, pastu dia menggelupur cakap pahit sangat.
Aku pun gelak je.
Latte aku pun dia tibai gak.
Selamat kau belanja.
Online sampai lebam.
Balik bilik hotel Abah takleh tido.
Amik kau effect espresso.

Moral of the story is : Jangan beri Abah anda espresso, nescaya beliau akan menjadi aktif seperti Hamster Roborovski pada waktu malam.


No comments: